środa, 16 października 2013

Kolejne kilometry ścieżek rowerowych.

   W dzisiejszym wpisie zapraszam na wycieczkę po nowych ścieżkach rowerowych w Gminie Zambrów. Asfaltowa powierzchnia została już wylana w związku z tym postanowiłem je przetestować.


Zdjęcie nr 1.

   Zaczynamy w Woli Zambrowskiej, gdzie zaczyna się ścieżka rowerowa w kierunku Laskowca.


Zdjęcie nr 2.

   Ruch na drodze spory. Co chwilę na sąsiedniej drodze krajowej nr 66 przejeżdżają duże ciężarówki. Usunięcie ruchu rowerowego to ułatwienie dla kierowców, gdyż nie muszą oni zwalniać przy wyprzedaniu rowerzystów, ale też zwiększenie bezpieczeństwa rowerzystów, którzy nie muszą już uczestniczyć w ruchu z "silniejszymi" uczestnikami ruchu.

Zdjęcie nr 3.

   Mijamy wjazdy na pola. Co ciekawe posiadają one nawierzchnię asfaltową, a połączenie z nową ścieżką jest w mojej opinii całkiem równe.

Zdjęcie nr 4.

  Jazda jest całkiem przyjemna. Aby dojechać to ścieżki należy pokonać wąski chodnik w Zambrowie wzdłuż ulicy Mazowieckiej oraz podobny w Woli Zambrowskiej. Jazda po kostce brukowej to całkiem inna jakość.

Zdjęcie nr 5.

   Na trasie widać w 4 lub 5 miejscach miejsca z których pobierano próbki. Zostały one "zaczopowane" masą bitumiczną. 

Zdjęcie nr 6.
   Miejsce pobierania próbki.

Zdjęcie nr 7.
    Przejazdy gospodarcze zostały oznaczone znakami C-13 Droga dla rowerów. Znak nakazuje kierującemu rowerem jednośladowym jazdę drogą dla rowerów. Co jednak jeśli drogą rowerową zechce poruszać się pieszy. Reguluje tą kwestię art. 11 Prawa o ruchu drogowym. W ust. 4 zapisano: 
"Korzystanie przez pieszego z drogi dla rowerów jest dozwolone tylko w razie braku chodnika lub pobocza albo niemożności korzystania z nich. Pieszy, z wyjątkiem osoby niepełnosprawnej, korzystając z tej drogi, jest obowiązany ustąpić miejsca rowerowi.
   W naszym przypadku nie ma równoległego chodnika, więc piesi mają prawo do korzystania z drogi rowerowej, jednak są zobowiązani do ustąpienia miejsca rowerowi. Warto o tym pamiętać, gdyż w przypadku kolizji rowerzysty z pieszym, ten drugi może otrzymać mandat.
 
Zdjęcie nr 8.
    W wielu miejscach widać ślady przejeżdżających tędy rowerzystów.

Zdjęcie nr 9.

   Ścieżka ma szerokość 2,5 m i wykonana została z masy bitumicznej asfaltowej.

Zdjęcie nr 10.

   Trasa w jednym miejscu prowadzi nad ciekiem wodnym. Została odgrodzona estetycznymi barierkami. 

Zdjęcie nr 11
    Przepust wygląda solidnie.

Zdjęcie nr 12.

Zdjęcie nr 13.
Zdjęcie nr 14.
Zdjęcie nr. 15.
Zdjęcie nr 16.
 
Zdjęcie nr 17.
    Niestety, tuż za zakrętem widać łączenie dwóch odcinków drogi rowerowej. Ten drugi jest gorszej jakości.

Zdjęcie nr 18.
    Na części zdjęć można zauważyć pofalowaną nawierzchnię.

Zdjęcie nr 19.
   Szczególnie dobrze widać to na powyższym zdjęciu.


Zdjęcie nr 20.
   Zastanawiam się czy taki stan drogi dla rowerów zostanie odebrany przez inwestora. Zapewne Wójt gminy Zambrów będzie miał się nad czym zastanawiać.

Zdjęci nr 21.

Zdjęcie nr 22.

Zdjęcie nr 23.

Zdjęcie nr 24.

   Dojeżdżamy do fabryki okien.

Zdjęcie nr 25.
   Na koniec rzut okiem w kierunku Zambrowa.
 
   Drugi odcinek ścieżki rowerowej został wybudowany przez Gminę Zambrów wzdłuż drogi krajowej nr 63.
Zdjęcie nr 26.

   Droga rowerowa zaczyna się w miejscu gdzie Miasto Zambrów zakończyło swoją ścieżkę do ogródków działkowych pod Długoborzem.

Zdjęcie nr 27.
    Trasa prowadzi wyjątkowo malowniczo - wzdłuż zagajników i lasu.

Zdjęcie nr 28.
   Wzdłuż ścieżki rowerowej trwają jeszcze prace przy równaniu rowu przydrożnego.

Zdjęcie nr 29.

   Na trasie mijamy studzienki do odprowadzania nadmiaru wody. 

Zdjęcie nr 30.

Zdjęcie nr 31.
   Ze względu na głęboki rów, zamontowano barierki ochronne.

Zdjęcie nr 32.

Zdjęcie nr 33.

Zdjęcie nr 34.
   To kolejne miejsce, które budzi moje wątpliwości. Ścieżka rowerowa została poprowadzona prosto, a po lewej zostawiono przystanek autobusowy. W tym miejscu trzeba będzie zachować szczególną uwagę. Osoby wychodzące z przystanku muszą przekroczyć drogę rowerową i ustąpić pierwszeństwa rowerzystom. Ciekawe jakie będzie oznaczenie poziome. Najlepszym rozwiązaniem byłby przesunięcie przystanku w prawą stronę do jezdni, a ścieżkę puścić po jej lewej stronie. Na szczęście ścianki przystanku są przeszklone i nie utrudniają widoczności.


Zdjęcie nr 35.

Zdjęcie nr 36.
    Spojrzenie w kierunku Zambrowa.

 
Zdjęcie nr 37.
    Nie zdecydowano się na wybudowanie zatoczki autobusowej na wysokości wjazdu do ogródków działkowych.

Zdjęcie nr 38.

   Nie wykonano jeszcze drogi w kierunku ogródków działkowych.

Zdjęcie nr 39.
   Na obu ścieżkach rowerowych brakuje jeszcze oznaczeń poziomych.
   Na koniec zamieszczam dwa zdjęcia z okolic skrzyżowania ulicy Wolskiej i Alei Wojska Polskiego. Po wypadku wciąż nie wykonano naprawy barierek.

Zdjęcie nr 40.
    Uszkodzeniu uległy nie tylko barierki, ale również wzmocnienie skarpy.

Zdjęcie nr 41.
   Podsumowując należy uznać, że budowa nowych ścieżek rowerowych to bardzo dobra inwestycja. Wzrasta popularność komunikacji rowerowej. Poruszanie na rowerze po mieście i w jego okolicach staje się bezpieczniejsze. Poniżej zamieszczam mapę z istniejącymi ścieżkami rowerowymi w Gminie Miasto Zambrów i Gminie Zambrów. Na czerwono zaznaczyłem brakujące odcinki ścieżek rowerowych, które pozwolą zintegrować istniejącą infrastrukturę. Mam nadzieję, że kiedyś się uda!


Naciśnij, aby zobaczyć mapę Ścieżki rowerowe w Zambrowie na większej mapie.

  

3 komentarze:

  1. Można również dodać pobocza na ul. Białostockiej od ronda w stronę ogródków działkowych, które zostały oznaczone jako ścieżki rowerowe

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Postaram się w najbliższym czasie uzupełnić mapę. Dzięki

      Usuń
  2. Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń