Zambrowski, zambrowskie - przymiotnik od nazwy naszego miasta. Z czym nam się kojarzy? Z pewnością z produktami spożywczymi. Zambrowski Mlemix to produkt znany w całym kraju. Wielokrotnie moi rozmówcy, na informację o tym, że pochodzę z Zambrowa reagowali właśnie tym skojarzeniem "masło i mleko z Zambrowa".
Istnieje też nazwisko "Zambrowski" i "Zambrowska", co ciekawe najprawdopodobniej nie znajdziemy osoby o tym nazwisku w Zambrowie. Przynajmniej według portalu moikrewni.pl
Źródło: http://www.moikrewni.pl/mapa/kompletny/zambrowski.html |
Czy jednak jest coś, co posiada w nazwie "zambrowski" a wydaje nam się, że już o tym zapomnieliśmy, że to w ogóle istnieje? Tak, ale zanim do tego dojdziemy, chciałbym przedstawić ostatnie informacje dotyczące planowanych inwestycji w infrastrukturę rowerową w okolicach Zambrowa.
Projekt realizowany ze środków Programu Operacyjnego Polska Wschodnia „Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej” to pięć projektów
regionalnych, które utworzą spójną trasę rowerową biegnącą przez pięć
województw: lubelskie (ok. 350 km), podkarpackie (ok. 430 km), podlaskie
(ok. 590 km), świętokrzyskie (ok. 190 km) i warmińsko-mazurskie (ok.
420 km). Będzie ona przeprowadzona przez atrakcyjne obszary, m.in.
miejsca cenne przyrodniczo, zabytki, ważne węzły komunikacyjne,
przesiadkowe. W projekcie zaplanowano modernizację już istniejących tras
rowerowych, budowę nowych, wykorzystanie istniejących dróg o niewielkim
natężeniu ruchu, utworzenie sieci miejsc postojowych i odpowiednie
oznakowanie całego szlaku".
Powyższa mapka przedstawia przebieg trasy na terenie naszego województwa. Trasa prowadzi od granicy z województwem warmińsko-mazurskim w miejscowości Gromadczyzna (gmina Wiżajny) przez Suwałki, Wigierski Park Narodowy, Augustów, Biebrzański Park Narodowy, Goniądz, Tykocin, Narwiański Park Narodowy, Białystok, Supraśl, Siemianówkę, Białowieski Park Narodowy, Hajnówkę, Mielnik do granicy z woj. lubelskim w miejscowości Niemirów. Odnoga trasy, która biegnie w kierunku Łomży prowadzi przez powiat zambrowski w gminie Rutki.
Studium wykonalności "Trasy Rowerowe w Polsce Wschodniej" |
Szczegółowy przebieg przez powyższą gminę można znaleźć w jednym z opracowań znajdujących się na stronie PARP (link na końcu wpisu).
Warto też wspomnieć, że przebieg przez nasze województwo mają też trasy europejskiej sieci rowerowej EUROVELO prowadzonej przez Europejską Federację Rowerzystów (European Cyclists' Federation). Trasa nr EV11 i trasa nr EV2 pokrywa się częściowo z wspomnianym powyżej trasami przygotowywanymi w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.
Niestety w obu przypadkach trasy omijają Zambrów. Okazuje się, że turystów będziemy mieli tuż za miedzą. Będą oni poruszać się właśnie trasami rowerowymi. Czy to nie jest dobry pomysł, żeby ich ściągnąć do naszego miasta. Zarobiliby na tym właściciele hoteli, gastronomi i usług.
Czy jest więc element, który mógłby połączyć pokazane powyżej trasy? Tak, jest nim Zambrowski Rejon Umocniony. Stanowił on jedną z trzynastu części z których składała się Linia Mołotowa, czyli pas radzieckich umocnień ciągnących się wzdłuż granicy z III Rzeszą, wytyczony przez okupantów w 1939 r. na mocy paktu Ribbentrop-Mołotow.
Jak na ironię, mimo że rejon umocniony uzyskał nazwę zambrowski, obiekty tej linii umocnień obecnie znajduje się w większości poza obszarem powiatu zambrowskiego. Umocnienia leżą obecnie w wielu gminach poczynając od Nowogrodu aż do Ciechanowca, przekraczając granicę województwa podlaskiego w okolicach Ostrowi Mazowieckiej.
Wytyczenie trasy rowerowej wzdłuż historycznej linii umocnień z pewnością wymagałoby współpracy wielu gmin, powiatów i dwóch województw. Niewątpliwie powstałby ciekawy szlak rowerowy, który mógłby podwyższyć atrakcyjność turystyczną wielu gmin. Nasze tereny nie są bogate w atrakcje związane ze środowiskiem naturalnym, więc może warto skorzystać z tego co posiadamy.
Czy zbliżający się nowy okres programowania budżetu Unii Europejskiej na lata 2014-2020 nie jest dobrą okazją na poszukanie wparcia tego pomysłu?
Na zakończenie interesująca mapka, na której znajduje się Zambrów z dnia 22 czerwca 1941 r.
Korzystałem z:
Link do strony podlaskiego odcinka trasy rowerowej.
Grupa Badawcza Kriepost.
Linia Mołotowa
Mapa nr 2. Przebieg trasy w Gminie Rutki - Studium wykonalności "Trasy Rowerowe w Polsce Wschodniej" |
Mapa nr 3. Przebieg trasy w Gminie Rutki - Studium wykonalności "Trasy Rowerowe w Polsce Wschodniej" |
Niestety w obu przypadkach trasy omijają Zambrów. Okazuje się, że turystów będziemy mieli tuż za miedzą. Będą oni poruszać się właśnie trasami rowerowymi. Czy to nie jest dobry pomysł, żeby ich ściągnąć do naszego miasta. Zarobiliby na tym właściciele hoteli, gastronomi i usług.
Czy jest więc element, który mógłby połączyć pokazane powyżej trasy? Tak, jest nim Zambrowski Rejon Umocniony. Stanowił on jedną z trzynastu części z których składała się Linia Mołotowa, czyli pas radzieckich umocnień ciągnących się wzdłuż granicy z III Rzeszą, wytyczony przez okupantów w 1939 r. na mocy paktu Ribbentrop-Mołotow.
"Rejon umocniony” – to rejon lub pas terenu wyposażony w system polowych i stałych fortyfikacji, który w połączeniu z różnego rodzaju zaporami inżynieryjnymi przygotowany jest do długotrwałej obrony przy wykorzystaniu samodzielnych jednostek specjalnego przeznaczenia działających zarówno w trybie niezależnym lub w ramach ich współdziałania z ogólnowojskowymi jednostkami i pododdziałami. Po pierwszej wojnie światowej rejony umocnione budowano we Francji (Linia Maginota), w Finlandii (Linia Mannerheima) i w Niemczech (Linia Zygfryda). źródło: Granica ubiera się w beton, http://kriepost.orgSzczegółowe rozmieszczenie umocnień można znaleźć na poniższej mapie:
Jak na ironię, mimo że rejon umocniony uzyskał nazwę zambrowski, obiekty tej linii umocnień obecnie znajduje się w większości poza obszarem powiatu zambrowskiego. Umocnienia leżą obecnie w wielu gminach poczynając od Nowogrodu aż do Ciechanowca, przekraczając granicę województwa podlaskiego w okolicach Ostrowi Mazowieckiej.
Wytyczenie trasy rowerowej wzdłuż historycznej linii umocnień z pewnością wymagałoby współpracy wielu gmin, powiatów i dwóch województw. Niewątpliwie powstałby ciekawy szlak rowerowy, który mógłby podwyższyć atrakcyjność turystyczną wielu gmin. Nasze tereny nie są bogate w atrakcje związane ze środowiskiem naturalnym, więc może warto skorzystać z tego co posiadamy.
Czy zbliżający się nowy okres programowania budżetu Unii Europejskiej na lata 2014-2020 nie jest dobrą okazją na poszukanie wparcia tego pomysłu?
Na zakończenie interesująca mapka, na której znajduje się Zambrów z dnia 22 czerwca 1941 r.
Korzystałem z:
Link do strony podlaskiego odcinka trasy rowerowej.
Grupa Badawcza Kriepost.
Linia Mołotowa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz