niedziela, 22 stycznia 2012

Wyszukiwarka - okno na świat.

    W ostatnich miesiącach dużo mówi się o cyfryzacji i informatyzacji. Coraz więcej dziedzin życia można obsłużyć nie wychodząc z domu przez internet - na komputerze lub na telefonie komórkowym - a młode pokolenie twierdzi wprost, że to czego nie można znaleźć w internecie, po prostu nie istnieje. Postanowiłem sprawdzić, jak Miasto Zambrów radzi sobie w dobie internetu.

    Pierwszy test to wyszukanie nazwy Zambrów w dwóch najpopularniejszych wyszukiwarkach internetowych, czyli Google i Bing. Kryterium oceny będzie pozycja na której znajduje się portal internetowy miasta Zambrów w domenie www.zambrow.pl
Wyniki, no cóż, niestety trzeba przyznać, że bardzo słabo a przedstawiają się następująco:

Google.pl
Miejsce - 6
Przed portalem miejskim znajduje się portal komercyjny www.zambrow.org i jego trzy podstrony: Komunikacja, Ogłoszenia i Aktualności, następnie jest strona Wikipedii o Zambrowie.

Bing.pl
Miejsce - 10
Przed portalem miejskim znajduje się portal komercyjny www.zambrow.org i jego podstrona Aktualności, następnie jest strona Wikipedii o Zambrowie a potem kolejny 6 podstron portalu komercyjnego.

    Ciekawostką jest to, że portal miejski w wyszukiwarce nie występuje pod nazwą www.zambrow.pl a pod nazwą www.zambrow.nazwa.pl Trzeba przyznać, że przedstawienie się naszego miasta w najpopularniejszych wyszukiwarkach w powyższy sposób to najłagodniej mówiąc błąd.

    Postanowiłem sprawdzić, jak wygląda wynik powyższego testu w innych miastach naszego regionu. Przetestowałem osiem miejscowości województwa podlaskiego oraz najbliższe dwa z województwa mazowieckiego wpisując jedynie nazwę miejscowości w wyszukiwarce Google. Wynik podany został w nawiasie:
- Białystok (1),
- Suwałki (1),
- Łomża (1),
- Augustów (2 - miejsce pierwsze należy do Augustowskiej Organizacji Turystycznej, której członkiem jest m.in. Miasto Augustów)
- Bielsk Podlaski (1),
- Grajewo (2 - miejsce pierwsze zajmuje strona Wikipedii),
- Hajnówka (1),
- Wysokie Mazowieckie (1),
- Ostrów Mazowiecka (1),
- Ostrołęka (4 - trzy pierwsze miejsca zajmują portale komercyjne i Wikipedia).

    Wyniki porównania pokazują, że miejsce na którym pokazuje się zambrowski portal miejski w wyszukiwarce jest raczej wyjątkiem niż normą, niestety na niekorzyść naszego Miasta.

    Politykę władz miasta w zakresie internetu pokazuje też dobrze fakt, że domena www.zambrow.eu - czyli nasze okno na Unię Europejską - nie została w porę zajęta. Najprawdopodobniej można ją kupić...

    Mam nadzieję, że władze naszego miasta zdołają przezwyciężyć problemy, bo jak pokazują wyniki, władze nie dbają o swoją wizytówkę w internecie, jakie są tego przyczyny? Ja tego nie wiem - jest to pytanie dla specjalistów. Może jeszcze jest czas na właściwe kroki?

    Warto jest też zastanowić się nad zawartością portalu miejskiego, ale to już chyba temat na oddzielny wpis.
      
        

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz